D|E

A Modern Classicist

The musicologist Erich Valentin said of the composer on the occasion of his 75th birthday in 1969: »Jacobi is one of those rare people with an exemplary, principled point of view. He went his own way throughout his life paying no heed to fashion or trend, free from opportunism.« At the end of his life, Wolfgang Jacobi had created about 200 compositions, and had written several textbooks. Unfortunately, some of these works have not survived. Many of the early works were lost during the Second World War, or did not stand up to Jacobi’s self-criticism and were destroyed by him.

»I can only compose at home within my own four walls. But how I do it, I really cannot explain. Reger is supposed to have said that the notes emerge out of the manuscript paper. Something like that happens to me, too.« Wolfgang Jacobi, 1967

Orchestral compositions

• Konzert für Cembalo und Orchester, op. 31, 1927; überarb. 1947 (Kahnt, at Peters) ⇒ BMLO
• Grétry-Suite für Orchester, op. 44, 1932; uminstr. 1948 (Gerig, until 1992) ⇒ BMLO
• Konzert für 2 Klaviere und Blasorchester, op. 45, 1932 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Musik für Streichorchester oder Streichquartett, 1948 (Gerig) ⇒ BMLO
• Capriccio für Klavier und Orchester, um 1954 (Modern, at Ricordi) ⇒ BMLO
• Divertimento für Orchester, 1959 (Sikorski) ⇒ BMLO
• Drei Bayerische Zwiefache für Streichorchester, Klavier und Schlagzeug, 1964 (Gerig)
  ⇒ BMLO


Chamber music

• Vier Klavierstücke zu vier Händen, 1935-53 (Hieber, at Zimmermann) ⇒ BMLO
• Sonate für Bratsche und Klavier, 1946 (Sikorski) ⇒ BMLO
• Sonatine für Flöte und Klavier, 1946 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Trio für Flöte, Violine und Klavier, 1946 (Kasparek, at Warner/Chappell) ⇒ BMLO
• Musik für Streichquartett, 1948 (Gerig), see above ⇒ BMLO
• Trio für Violine, Violoncello und Klavier, 1950 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Musik für zwei Klaviere, 1951 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Vier Studien für Violine und Klavier, 1956 (Leuckart) ⇒ BMLO
• Suite für fünf Holzbläser, 1972 (Manuscript) ⇒ BMLO

»A work [the Sonata for Viola] that is among Jacobi’s best with regard to the themes and their development, its strength and the variety of its powerful message.« Münchner Merkur, 29.09.1952

Solo instruments

• Passacaglia und Fuge für Klavier, op. 9, 1922 (Ries & Erler) ⇒ BMLO
• Suite im alten Stil für Klavier, op. 10, 1922 (Ries & Erler) ⇒ BMLO
• Sonatine für Cembalo, op. 33, 1930 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Sonate für Klavier Nr. 2, 1936 (Leuckart) ⇒ BMLO
• Sonate für Klavier Nr. 3, 1939 (Leuckart) ⇒ BMLO
• Variationen über ein Thema von Couperin für Klavier, 1950 (Schwann, at Peters) ⇒ BMLO
• Sonatine für Cembalo, 1956 (Kahnt, at Peters) ⇒ BMLO
• Choralvorspiele für Orgel, 1958 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Sonatine für Klavier, 1968 (Preißler) ⇒ BMLO


Saxophone

• Sonata For Eb Alto Saxophone and Piano, um 1931 (Bourne, New York) ⇒ BMLO

     Article: »The Events Surrounding the Composition of Jacobi’s
     Sonate für Altsaxophon und Klavier, Op. 42«, by Dr. Richard J. Scruggs 

• Niederdeutscher Tanz für Saxophonquartett, 1932 (McGinnis and Marx, New York) ⇒ BMLO
• Skizze für Saxophonquartett, 1932 (McGinnis and Marx, New York) ⇒ BMLO
• Cantata für Sopran, Altsaxophon und Klavier, 1936 (Ries & Erler) ⇒ BMLO
• Concerto per Saxofono contralto in mi bemolle ed orchestra, 1961 (Hohner, at Schott) 
  ⇒ BMLO
• Barcarole für zwei Altsaxophone und Klavier, 1964 (Ries & Erler) ⇒ BMLO

Despite his strong links with the traditions of music, Wolfgang Jacobi was very open to innovation. He studied, for instance, the range of expression of the saxophone, an instrument for which little art music had been written. In the early nineteen-thirties at the request of his friend, the saxophone player Sigurd Rascher, he wrote a Sonata for Saxophone and Piano, a work that Rascher played all over the world.

Accordion

• Niederdeutsche Volkstänze für Akkordeonorchester, 1955 (Hohner, at Schott – via
  Jetelina) ⇒ BMLO
• Serenade und Allegro, Concertino für Akkordeon und Streich- oder Akkordeonorchester,
  um 1958 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO/BMLO2
• Scherzo für Akkordeonorchester und Schlagzeug, 1959 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Capriccio, Konzertstück für Akkordeon, 1962 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Bayerische Zwiefache für Akkordeonorchester, 1963 (Hohner, at Schott – via Jetelina)
  ⇒ BMLO
• Sinfonische Suite für Akkordeonorchester, 1964 (Preißler) ⇒ BMLO
• Konzertrondo für Akkordeon, 1965 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Divertissement pour accordéon, 1966 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Kinderspiele in Ascoli für Akkordeonorchester, 1966 (Hohner, at Schott – via Jetelina) 
  ⇒ BMLO
• Sechs Walzerbagatellen für Akkordeon, 1967 (Preißler) ⇒ BMLO
• Französische Ouvertüre für Akkordeon, 1968 (Preißler) ⇒ BMLO
• Sarabande und Allegro für Akkordeon, 1968 (Preißler) ⇒ BMLO
• Impromptu für Akkordeon und Kammer- oder Akkordeonorchester, 1968/69 (Helbling, CH) 
  ⇒ BMLO/BMLO2
• Sinfonietta für Akkordeonorchester, 1969 (Helbling, CH) ⇒ BMLO
• Spanische Impressionen für Akkordeonorchester, 1970 (Preißler) ⇒ BMLO
• Fanfaren-Suite für Akkordeonorchester, 1970 (Hohner, at Schott – via Jetelina) ⇒ BMLO
• Kammermusik I und II für zwei Akkordeons, 1970 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Acht Vortragsstücke für Akkordeon, 1970 (Preißler) ⇒ BMLO
• Zehn polyphone Stücke nach spanischen Volksliedern für Akkordeon, 1970 (Preißler) ⇒ BMLO
• Phantasie für Flöte und Akkordeon, 1970 (Neofonic, USA) ⇒ BMLO
• Rigaudon für Akkordeon, 1971 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Jota, Spanish Dance für Akkordeon, 1971 (Charnwood, GB) ⇒ BMLO
• Drei Choralvorspiele für fünf Akkordeons, 1972 (Manuscript) ⇒ BMLO

     Further version: Drei Choralvorspiele für Orgel und Akkordeon,
     bearbeitet von Stefan Kutscher, 2004 ⇒ BMLO


Music for Voice

Choral music
• Der Menschenmaulwurf für gemischten Chor, Sprecher, Bariton und Blasorchester, 1932; 
  Text: Bruno Schönlank (Manuscript) ⇒ BMLO
• Opfer und Dank, Kantate für gemischten Chor, Sprecher und Blasorchester, 1945;
  Text compilation: Eduard Claudius (Manuscript) ⇒ BMLO
• Dreistimmige Frauenchöre auf Kinderreime, 1948; Text from »Des Knaben Wunderhorn«: 
  Clemens von Brentano (Kasparek, at Warner/Chappell) ⇒ BMLO
• Il Pianto della Vergine für gemischten Chor und Soli, 1951; Text: Jacopone da Todi
  (Leuckart) ⇒ BMLO
• Laude für gemischten Chor a cappella, 1951; Texts and melodies: Sammlung Liuzzi
  (Möseler) ⇒ BMLO
• Drei Madrigale nach alten Weisen für gemischten Chor und Akkordeonorchester, 1958 
  (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Drei Tanzlieder nach deutschen Volksweisen für gemischten Chor und Akkordeonorchester,
  1958 (Hohner, at Schott) ⇒ BMLO
• Petrarca-Kantaten für fünfstimmigen Chor und Streichorchester, 1962/63 (Manuscript) 
  ⇒ BMLO
• Neue Laude für dreistimmigen Frauenchor oder gemischten Chor, 1965; Texts and melodies: 
  Sammlung Liuzzi (Manuscript) ⇒ BMLO

Jacobi’s love of Italy, and of the language and music of the country, finds expression above all in his compositions for voice. Most of these are settings of Italian texts, some of which he translated himself. It is not surprising that these works were frequently performed in Italy. The moving composition on the Passion of Christ, »Il Pianto della Vergine«, was a great favourite.

Solo voice with accompaniment 
• Barocklieder für Tenor und Orchester, op. 38, 1930; uminstr. 1945 (Manuscript) ⇒ BMLO
• Die Räuberballade von Pierre, dem roten Coquillard, Melodram für Sprecher und Klavier,
  1931/33; Text: François Villon, Translation: Paul Zech (The manuscript has been
  reconstructed) ⇒ BMLO
• Die Sonette des Satans für Bariton und Klavier, 1946; Text: Wolfgang Petzet (Manuscript) 
  ⇒ BMLO
• Italienische Lieder für Sopran und Klavier, 1954; Texts: d'Incerto and Antonio Bruni
  (Manuscript) ⇒ BMLO
• Die Toten von Spoon River, Chansons für Bariton und Klavier/Akkordeon, 1956; Text:
  Edgar Lee Masters (»Spoon River Anthology«), Translation: Hans Rudolf Rieder (Manuscript) 
  ⇒ BMLO
• Petrarca-Gesänge für Bariton und Klavier/Gitarre, 1965 (Ries & Erler) ⇒ BMLO/BMLO2

Illustrations inspired by »Die Toten von Spoon River« – the painter and graphic artist Gunter Ullrich produced them in 2009.


Music for Schools

• Kleine Sinfonie für Streichorchester, Klavier vierhändig und Schlaginstrumente, vor 1930;
  überarb. 1954 (Gerig) ⇒ BMLO
• Die Jobsiade, Schuloper in 34 Nummern, 1931; Text: Robert Seitz (Modern, at Wewerka;
  in former times Ries & Erler) ⇒ BMLO
• Neue Klavierschule I/II, zusammen mit Hans Mersmann und Wilhelm Gebhardt, 1949 (Kasparek,
  at Warner/Chappell) ⇒ BMLO
• Fünf Studien für Blockflöte und Klavier/Cembalo, 1956 (Moeck) ⇒ BMLO
• Höfische Tänze, Zwei Ballett-Suiten nach Lully für Schulorchester, 1958 (Gerig) ⇒ BMLO
• Sonatine für Altblockflöte und Klavier, 1963 (Möseler) ⇒ BMLO
• Spielmusik in G für zwei Altblockflöten und Klavier, 1964 (Gerig) ⇒ BMLO
• Barocke Tanzformen, Musik für zwei Altblockflöten und Klavier, 1964 (Gerig) ⇒ BMLO
• Kinderstücke für Klavier zu vier Händen, 1966 (Manuscript) ⇒ BMLO

It was one of Wolfgang Jacobi’s priorities to try to help young people develop a love of music. He wrote various works on music education, some exercise pieces, and compositions for performance in schools. Among them is the opera for schools, »The Jobsiade«.

Writings

• Harmonielehre (with Wilhelm Gebhardt and Helmut Schmidt-Garré), München 1950
  (Kasparek, at Warner/Chappell)
• Kontrapunkt, Heidelberg 1950 (Hochstein)
• Fuge und Choralvorspiel, Regensburg 1952 (Bosse, at Bärenreiter)
• Die Sonate (1952), München 2003 (Allitera)

Translation
• Die Technik des modernen Orchesters, by Alfredo Casella and Virgilio Mortari (1950),
  from the Italian by Wolfgang Jacobi, 2. Auflage (Reprint der deutschen Erstausgabe
  von 1961), München 2010 (Ricordi)